Jumaat, 16 Ogos 2013
Hijrah atau Mahu Kalah?

Saya rindu sangat nak jumpa dengan kawan-kawan saya. Ahh, mereka ingat saya lagi tak? In sha Allah, ya! =] Terkenang pulak rasa macam bersekolah di sekolah rendah lagi. Sekolah rendah yang selalu buatkan saya gelak sorang-sorang! Wahaha. Dulu masa sekolah rendah, kemain diamnya. Sampaikan cikgu me’report’ kat ayah, “Iffah tu diam bebenor kat sekolah. Hamboiii, makannya sikit je. Minum air lima kupang. Tak membazir beli nasik.” Ewahh, memang iya. Tak makan nasi kat sekolah sangat /nak habaq mai punya berkira/, tapi kalau ada duit lebih, makanlah. Kehkeh. Tu pon kalau tuisyen. Erk.

Oh, rasa diri kecik kenit lagi. Hoho. Padahal dah besar panjang dah pon, dan perlulah terima hakikat tu, wahai Iffah. *tampar belakang berkali-kali* Setiap kali tulah saya akan kata kepada diri saya sendiri, engkau sudah mensia-siakan masa kau! Kenapa? Sebab setiap kali kau terkenangkan masa yang lepas, kau lupa memperbaiki diri di masa hadapan.

Gulp, berdas-das terkena kepala hotak. Memang pon, kita memang selalu lupa semua tu... tingkatkan diri setelah ingat masa lampau! Multiple yourself! Hoyeahh! /nasihat diri sendiri juga/ Seakan terlebih gula dalam kegembiraan tadi, bukan? .__. Kita jadikan masa lepas-lepas sebagai satu titik tolak untuk kita berubah. Turning point tak semestinya minggu depan, bulan depan, hatta tahun depan baru nak bergerak. Heyyy, sekarang pon buleh what?!

Tak nak kata perkataan hijrah, sebab asal orang kata hijrah, mesti kata... dia tu dah tak layan laki dah, dah pakai tudung labuh takat lutut dah, pakai jubah, pakai niqab, pakai celak bla bla bla. Wait a minute, sebenarnya apa maksud hijrah? Berubah kepada jahat kepada baik dan baik kepada lebih baik, isn’t? Kalau kawan tu yang dulu ni selamba badak pegang tangan laki bukan mahram dah tak pegang tangan laki, tulah hijrah. Dia yang dulu ni rambut mengerbang gaya hantu Kak Limah dah pakai hijab cantik molek, tulah hijrah. Ohhh, diriku cuma manusia biasa~

"Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (QS An-Nisa' : 100)
Persoalannya, kenapa kita nak kena tergedek-gedek perbaiki diri?
Ohoiii, kerana dirimu begitu berharga~ ;D

Sehkian,
Penulis bersama,
IFFAHREZALI


iffahood on 11:27 PTG