Jumaat, 16 Ogos 2013
Perpisahan Ramadhan

Sudah seminggu Ramadhan berlalu, baru post ni ditulis. Eheh. Terok kan? Semestinya. (_ _”) Ramadhan di sekolah seronok juga. Iftar jama’ie dalam kumpulan sekitar sepuluh atau sembilan macam tu. Makan tamar, nasi pon sodap belaka. Hari ni nasi ayam, besok nasi daging, lusa nasi tomato, tulat nasi minyak, tunggang-terbalik menu lain-lain pulak. Boleh dikatakan hampir setiap hari menu berbeza. Mungkin saya pon tak sedar di alam nyata, menu berubah setiap minggu. /mungkin sebab syok makan kott/

Tapii, tak boleh nak kata apalaaah, makan orang sediakan, minum orang sediakan, tempat tinggal orang sediakan, kalau tak mau ikut apa orang kata... memang nak kena. Ehemm. Ruang antara Maghrib dan Isya’ rehattt~ Nak bagi perut cerna makanan sehabis baik dulu. Solat tarawih lapan rakaat, solat witir tiga rakaat. Allahuakbar, sangat seronok sebab berjemaah. Tak rasa kebas kaki hatta lama takat manapun. Oooooooooooooooooooooooooo, bulat. Err.

"Wahai orang beriman! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa (ramadhan) sebagaimana diwajibkan ke atas orang yang terdahulu daripada kamu, semoga kamu bertaqwa." (QS Al-Baqarah: 183) 

Ramadhan ada banyak keistimewaan dan bulan yang sangat osem! Ke-osem-annya antaranya ialah adanya malam yang lebih baik daripada 1000 bulan, Nuzul al-Quran, peristiwa perang Badar, dan lain-lain. Semua itu tidak ada dalam bulan-bulan yang lain, termasuklah tidak ada solat sunat tarawih secara berjemaah pada bulan-bulan yang lain. Osem, kan? ;D

Puasa merupakan proses untuk menjadi baik. Dengan berpuasa, kita kurang melakukan kejahatan. Percayalah! Apabila seseorang itu diminta bertaubat, dia tidak mampu,berkata lagi tidak mampu, dan tidak mampu.. kemudian berpuasalah, kerana di dalam berpuasa itu mampu mencegah kemungkaran.

Setelah pemergian Ramadhan, apakah kita sudah berubah? Nak tahu, kalau kita masih yang sama semasa Ramadhan, itulah diri kita yang sebenarnya. Syaitonirrajim tak ada untuk hasut kita. Kita cuma ada nafsu, sebahagian daripada diri kita juga. Nampak tak permainan dia di situ? Haa, kalau mung buek jahat juga, mung memey jahat. Nafsu ialah benda yang paling jahat nak diperangi sebab nafsu ni benda tak nampak. Nabi pun ada kata, sebesar-besar jihad ialah jihad melawan nafsu.
Jadi, meskipun kita sudah berpisah dengan Ramadhan Kareem, marilah kita "islah nafsah, wad'ukhairo." (memperbaiki diri dan menyampaikan kebaikan) Usahlah berlaku sum'ah (memperlihatkan amalan baik kita), biarlah ia mejadi rahsia kita. Kita sendiri tahu kita baik atau tidak. Kalau orang kata kita baik, belum tentu kita benar-benar baik. [^_^]/

Sehkian,
Penulis bersama,
IFFAHREZALI


iffahood on 11:36 PTG
0 comments links to this post



Hijrah atau Mahu Kalah?

Saya rindu sangat nak jumpa dengan kawan-kawan saya. Ahh, mereka ingat saya lagi tak? In sha Allah, ya! =] Terkenang pulak rasa macam bersekolah di sekolah rendah lagi. Sekolah rendah yang selalu buatkan saya gelak sorang-sorang! Wahaha. Dulu masa sekolah rendah, kemain diamnya. Sampaikan cikgu me’report’ kat ayah, “Iffah tu diam bebenor kat sekolah. Hamboiii, makannya sikit je. Minum air lima kupang. Tak membazir beli nasik.” Ewahh, memang iya. Tak makan nasi kat sekolah sangat /nak habaq mai punya berkira/, tapi kalau ada duit lebih, makanlah. Kehkeh. Tu pon kalau tuisyen. Erk.

Oh, rasa diri kecik kenit lagi. Hoho. Padahal dah besar panjang dah pon, dan perlulah terima hakikat tu, wahai Iffah. *tampar belakang berkali-kali* Setiap kali tulah saya akan kata kepada diri saya sendiri, engkau sudah mensia-siakan masa kau! Kenapa? Sebab setiap kali kau terkenangkan masa yang lepas, kau lupa memperbaiki diri di masa hadapan.

Gulp, berdas-das terkena kepala hotak. Memang pon, kita memang selalu lupa semua tu... tingkatkan diri setelah ingat masa lampau! Multiple yourself! Hoyeahh! /nasihat diri sendiri juga/ Seakan terlebih gula dalam kegembiraan tadi, bukan? .__. Kita jadikan masa lepas-lepas sebagai satu titik tolak untuk kita berubah. Turning point tak semestinya minggu depan, bulan depan, hatta tahun depan baru nak bergerak. Heyyy, sekarang pon buleh what?!

Tak nak kata perkataan hijrah, sebab asal orang kata hijrah, mesti kata... dia tu dah tak layan laki dah, dah pakai tudung labuh takat lutut dah, pakai jubah, pakai niqab, pakai celak bla bla bla. Wait a minute, sebenarnya apa maksud hijrah? Berubah kepada jahat kepada baik dan baik kepada lebih baik, isn’t? Kalau kawan tu yang dulu ni selamba badak pegang tangan laki bukan mahram dah tak pegang tangan laki, tulah hijrah. Dia yang dulu ni rambut mengerbang gaya hantu Kak Limah dah pakai hijab cantik molek, tulah hijrah. Ohhh, diriku cuma manusia biasa~

"Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya dia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian dia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (QS An-Nisa' : 100)
Persoalannya, kenapa kita nak kena tergedek-gedek perbaiki diri?
Ohoiii, kerana dirimu begitu berharga~ ;D

Sehkian,
Penulis bersama,
IFFAHREZALI


iffahood on 11:27 PTG
0 comments links to this post


Jumaat, 2 Ogos 2013
Akhlak Seorang Pendakwah






......PERINGATAN UMAT AKHIR ZAMAN.....



Nak jadi pendakwah,alhamdulillah..Teruskan..Tapi tolong jangan jadi daie yang TIADA ADAB.. 

Contoh : "Dah KEMARUK sangat lah tu nak tayang kat lelaki sampai pakai pun mcm BODOH je,cer tutup aurat sket..Perintah Allah,aku sepak apa tak dapat!!"

Nak sampaikan nasihat,subhanallah..Teruskan..Tapi tolong jangan sampai menggunakan kaedah PERLIAN,CACIAN,HINAAN,MAKIAN. -.-

Contoh : "Tolong jaga ikhtilat,MELUAT nengoknya! Mak ayah tak ajar ke!! Sosial betul!!" 

Rasulullah merupakan contoh terhebat DAN terbaik,baginda tak pernah menyakiti jasmani dan rohani orang lain ketika berdakwah meskipun baginda yang di sakiti..Jadi siapa kita nak berdakwah sampai hilang kawalan.Itulah bila perasaan 'lebih bagus' ada dalam hati..Memang kita tak boleh 100% mcm baginda..Tapi kita boleh berdakwah dengan IKHLAS, bukan dengan akal dan hati yang dibawah pengaruh hasad dengki,iri hati dan kebencian..Nasihat dari hati yang tulus akan meresapi hati yang di nasihati.. Wallahualam.. 

|| Kita suka judge orang tanpa tau hal sebenar . Ya Allah ,                                                                              jauhkanlah kami dari sifat sedemikian.. Aamiin.. Fi Hifzillah!  ||


Siti Fatimah Firdaos on 8:10 PTG
0 comments links to this post